In het traditionele schoolse opleidingsysteem ligt de nadruk op het behandelen van zoveel mogelijk theorie. Deze theorie moet de leerling dan tijdens een toets kunnen reproduceren. Een voorbeeld: de niveaumeting. In de theorie staan 10 modellen met verschillende meetsystemen die worden beschreven. De meetprincipes worden inclusief wat rekenwerk behandeld en de voor en nadelen worden genoemd. Tijdens de toets wordt de theorie teruggevraagd. In de praktijkopdracht wordt de leerling gevraagd een meting te beschrijven.
In feite is de basis van deze manier van leren reproduceren van kennis. Veel wordt vergeten of niet herkend in de praktijk.
We kijken nog even naar het vorig voorbeeld, de niveaumeting.
De theorie van een niveaumeting wordt uitgebreid behandeld. De les is interactief presentaties, filmpjes en opdrachten wisselen elkaar af. vervolgens wordt de meting in de prakijk opgezocht. De leerlingen tekenen de situatie noteren gegevens en formuleren vragen. Terug in de klas wisselen ze informatie uit en zoeken de ontbrekende info op (o.a. google) en stellen hun vragen. Dan wordt hun kennis getoetst met bijvoorbeeld een presentatie. Aan de hand van het resultaat volgt een evaluatie en herhaald de cyclus zich. Opnieuw de praktijk in, opnieuw kijken en noteren en vragen stellen. In stappen wordt nu een hoger kennisniveau bereikt.
Daarna volgt een opdracht van een meting naar keuze in het eigen werkveld. Ook hier wordt de cyclus 1 of meerdere keren doorlopen, todat het juiste kennisniveau is bereikt.
De leerling heeft kennis opgedaan van niveaumetingen zowel in theorie als praktijk. Belangrijkste is dat hij of zij heeft geleerd om te reflecteren op eigen kennisniveau, vragen te formuleren en hoe je kennis ontwikkeld.
RVM
Bergeendstraat 8
4332DC Middelburg
email: info@rvmtraining.nl
mob:06 42 27 95 43
KvK-nummer 69877548